书体:
色彩:
水墨装裱形式:
册(折装‧方幅式)创作时间:
文字类型:
质地:
本幅纸对幅纸释文:
印记资料:
题跋资料:
题跋类别:作者款识;作者:董其昌对幅此幅馀为庶常时见之长安邸中。已归云间。复见之顾中舍仲方所。仲方诸所藏大癡画。尽归于馀。独存此耳。观大癡老人自题。亦是平生合作。张伯雨评云。峰峦浑厚。草木华滋。以画法论。大癡非癡。岂精进头陀而以释巨然为师者耶。不虚也。庚申五月购之于吴门并识。其昌。;书体:行书;全文: 印记:董其昌印、宗伯学士主题:
主要主题:山水 ;其他主题:山水溪涧、湍泉溪涧;其他主题:山水瀑布 ;其他主题:树木 ;其他主题:建筑房舍技法:
写意 皴法披麻皴苔点参考资料:
收藏着录: 故宫书画录(卷六),第四册,页71-75 收藏着录: 盛京书画录,第六册,页19 收藏着录: 故宫书画图录,第二十三册,页122-129 参考书目: 1.陈韵如,〈清王时敏倣宋元人缩本及跋册〉,收入何传馨主编,《山水合璧:黄公望与富春山居图特展》(台北:国立故宫博物院,2011年五月初版一刷),页339-341。 网页展示说明 此画册因前副页题「小中现大」四字,又称〈小中现大册〉,共二十二册,画者推测为王时敏,对开有董其昌题识。此册代表着董其昌及其后续之清初正统派对古代风格的认识与掌握。此开画面描绘环伺层山,围出一个水泽谷地。环山紧密相接,峰顶处皆有叠峦相续,山际交叠处描绘着许多低矮树丛,营造出山林草木繁盛效果。以直线描绘山体质面,又以横向墨点构成矾头造型,皆属董巨风格之影响。此一缩临本能有效传递黄公望山水构图的讲究,并提供观者掌握画作中不同母题的彼此关系。(明 董其昌 倣宋元人缩本画及跋册 第八开 20110609) 网页展示说明 Because the frontispiece page to this album of paintings has four characters for “Within small, see large,” the album is also known by the title “To See Large Within the Small.” There are a total of 22 leaves, and the painter is presumed to be Wang Shimin with inscriptions on opposing leaves by Dong Qichang. This album represents the understanding of ancient styles by Dong Qichang in the late Ming and their continuation in the Orthodox School of the early Qing.This painting on leaf 8 of the album depicts layers of mountains that encircle a water-filled valley. The surrounding mountains are densely connected, the peaks layered in connection and the interstices between them depicted with many short tree clusters, creating a very vibrant forest with lush vegetation. Using vertical lines to depict the mountain faces, horizontal ink dots were then added to create alum-head forms, all of which belong to the influence of the Dong-Ju (Dong Yuan and Juran) style. This reduced copy effectively conveys the particularities of Huang Gongwang’s landscape composition, providing viewers with a grasp of the interactive relationship between different motifs in the painting.(20110609) 网页展示说明 この画册の见返しある「小中现大」四文字の题から、「小中现大册」とも称される。计二十二册。作者は王时敏だと推测され、もう一方の页には董其昌の题识がある。本册は、董其昌及びそれに続いた清代初期正统派の古典様式に対する理解とその深さを示している。明清代の文献资料に黄公望「陡壑密林」に関する记载がある。诗塘に黄公望の题识と董其昌の跋があったとされ、その内容は本作の董其昌の题识と一致する。本作には谷间の沼沢地を囲むように重なる山々が描かれている。四方を取り囲み密集する山々の尾根は繋がり、山际の交错する箇所に背の低い树木がびっしりと描かれ、草木が生い茂る山林の様子が表现されている。直线で山の形が、横方向の墨点で矾头(岩石)が描かれている。いずれにも董巨の画风の影响が见られる。この缩临本は黄公望の山水构図に対するこだわりを见事に伝えているばかりか、作品中の异なるモチーフそれぞれの関系も见て取れる。(20110609) 研究性论着: Wen C. Fong, Images of the Mind ( New Jersey: The Art Museum, Princeton University, 1984), pp. 177-179. 研究性论着: 张子宁,〈《小中现大》析疑〉,收入《朵云》编辑部编,《清初四王画派研究论文集》(上海:上海书画出版社,1993),页505-582。 研究性论着: Wen C. Fong and James C. Y. Watt, Possessing the Past: Treasures from the National Palace Museum, Taipei (New York: The Metropolitan Museum of Art, 1996), pp. 474-476. 研究性论着: 何传馨,〈清(原题明董其昌)仿宋元人缩本画及跋(小中现大)〉,收入李玉珉主编,《古色:十六至十八世纪艺术的仿古风》(台北:国立故宫博物院,2004),页242。