书体:
色彩:
水墨装裱形式:
卷创作时间:
明神宗万历二十四年(1596)文字类型:
质地:
本幅纸引首纸释文:
印记资料:
鑑藏宝玺:乾隆御览之宝题跋资料:
题跋类别:作者款识;作者:丁云鹏;题跋位置:本幅;款识:丙申(西元一五九六年)腊月之吉。圣华居士丁云鹏写。;书体:行书;全文: 印记:丁云鹏印、南羽、云鹏(重二)主题:
主要主题:佛道人物罗汉(应真、尊者)应真、罗汉;次要主题:佛道人物佛道侍者 ;次要主题:佛道人物供养人 ;次要主题:走兽龙 ;次要主题:走兽象 ;次要主题:走兽狮 ;次要主题:走兽虎 ;次要主题:树木芭蕉 ;次要主题:器用饮食器 ;其他主题:果蔬桃子 ;次要主题:器用宗教器用念珠、经卷;其他主题:器用家俱(屏风)蒲蓆;次要主题:树木柏 ;次要主题:树木竹 ;次要主题:树木杨柳 ;其他主题:果蔬石榴 ;次要主题:树木松 ;其他主题:器用香炉.火盆 ;其他主题:果蔬南瓜 ;次要主题:器用枴杖 ;其他主题:树木椿 ;其他主题:山水奇石 ;次要主题:器用花器 ;次要主题:花草 ;次要主题:人物孩童 ;次要主题:器用文房用具 ;其他主题:花草莲荷技法:
白描 工笔 写意 皴法 人物衣纹描法(匀称线条) 人物衣纹描法(粗细线条)参考资料:
收藏着录: 故宫书画录(卷八),第四册,页175 收藏着录: 故宫书画图录,第十九册,页371-376 参考书目: 1.李玉珉,〈明丁云鹏应真云汇〉,收入李玉珉主编,《罗汉画》(台北:国立故宫博物院,1990年初版),页89。2.〈明丁云鹏应真云汇〉,收入国立故宫博物院编,《晚明变形主义画家作品展》(台北:国立故宫博物院,1977年九月初版),页90。3.李玉珉;〈心印毫生—丁云鹏绘画展〉,《故宫文物月刊》,第352期(2012年7月份),页90-105。 内容简介(中文): 丁云鹏(生于西元一五四七或一五四八年,至年八十二岁尚在人世),字南羽,号圣华居士,安徽休宁人。善画佛道人物,为晚明大家。 危巖峭壁,古木丛林,诸罗汉或倚松坐石,或晏坐禅定,或阅经论法,龙虎神怪,种种变现。罗汉造型以贯休罗汉为本,胡貌梵相,曲尽其态。全卷用墨浓淡兼施,用笔粗细并用,款署明万历丙申(一五九六),云鹏画风至此又一变矣。 内容简介(英文): Ting Yün-p’eng, a native of Anhwei province, excelled at painting Buddhist figures and is considered a master of late Ming painting. In this work, a group of lohans is situated among precipitous cliffs in a forest of ancient trees. The semi-mystical forms of the lohans include those sitting on rocks, leaning against pine trees, quietly sitting in meditation, reading scriptures, and discussing the teachings of the Buddha. The designs were modeled after Kuan-hsiu’s (832-912) paintings of lohans, and they fully reflect their foreign origins. This handscroll is composed of heavy and light ink combined with rough and fine brushwork. The inscription is dated to 1596, a time which represented a turning point in Ting’s painting style. 网页展示说明 危巖峭壁,古木丛林,诸罗汉或晏坐禅定,或繙经说法,或降龙伏虎,形貌各异。卷中多尊罗汉的造型以贯休罗汉为本,胡貌梵相,但丁氏加绘了树石等背景,并表现了人物的互动关系,形成文人喜好的倚石凭树、与山水混融的罗汉画卷。此卷用墨渐浓,用笔粗放,画叶笔法多变,但装饰意味趋强。卷末款署万历丙申(1596),是年丁氏五十岁。此作是丁氏粗笔浓墨罗汉画风最早的一件纪年作品,在他绘画风格的发展上深具意义。(20120715) 网页展示说明 Among precipitous cliffs in a forest of ancient trees is a gathering of lohans in various activities and poses, such as quietly sitting in meditation, reading from scriptures, and taming a dragon and tiger. The forms of many lohans are based on those of Guanxiu, emphasizing their foreign Indian background. Here, though, Ding Yunpeng has added a background of rocks and trees. By also having the figures interact with each other, Ding has created a lohan handscroll painting combined with such favored literati themes as a landscape and figures resting on rocks and trees. This work was done in relatively darker ink with coarse brushwork, the leaves varied but having a strong decorative effect. The signature at the end is dated to the equivalent of 1596, when Ding Yunpeng was 50 years old by Chinese reckoning. This being the earliest dated example of Ding's lohan painting in coarse brushwork, it is especially significant in understanding the development of his later style.(20120715) 网页展示说明 老木の生える崖の上で罗汉が静かに瞑想している。说法をしている罗汉もいれば、怪物を退治している者もいて、それぞれ违った姿を见せている。作品中に见られる几人もの罗汉は、唐末五代の僧侣贯休をもとに描かれているが、见た目は异人のようである。树木や岩石などの背景を加えることによって、それぞれに関连性が生まれ、文人が好んだ画题─岩や树木に寄りかかる人物、山水が浑然一体となった罗汉画になっている。巻を広げていくと墨色は徐々に浓くなり、用笔も粗放になっていく。木の叶の描き方は変化が多く、かなり装饰的である。巻末の署款は万暦丙申(1596)、丁云鹏50歳の时の作品である。この作品は、大胆な笔致と浓墨による丁云鹏の罗汉画では最も早い时期の记念すべき作品であり、丁云鹏の画风発展において大きな意味を持つ作品である。(20120715)