书体:
色彩:
设色装裱形式:
册(折装‧方幅式)创作时间:
文字类型:
质地:
本幅纸释文:
印记资料:
收传印记:宋致审定题跋资料:
题跋类别:作者款识;作者:恽寿平;题跋位置:本幅;款识:春风图。临宋人本。;书体:行书;全文: 印记:寿平、园客、南田小隐主题:
主要主题:树木杨柳 主要主题:花草碧桃花技法:
工笔 没骨参考资料:
收藏着录: 石渠宝笈初编(御书房),下册,页743-744 收藏着录: 故宫书画录(卷六),第四册,页131 收藏着录: 故宫书画图录,第二十四册,页58-61 参考书目: 1.〈清 恽寿平 春风图〉,收入谭怡令、刘芳如、林莉娜主编,《满庭芳 历代花卉名品特展》(台北:国立故宫博物院,2010年十二月初版一刷),页26。 网页展示说明 恽寿平(1633-1690),江苏武进人。清代花卉画宗师。诗文为毘陵六逸之首,画与清初四王、吴历(1632-1718)并称四王吴恽。恽寿平作画兼采师法古人与写生态度。本幅选自〈恽寿平摹古册〉。画家自题为临宋人稿本而作。画桃红柳绿的春日即景。以具覆盖力的矿物质颜料铅粉配以胭脂,描摹灼灼怒放碧桃花的明媚鲜妍。杨柳则以对比性带有透明水感的植物性微黄汁绿色彩作为陪衬,表现早春新发芽叶的柔嫩飘逸。(20110102) 网页展示说明 Yun Shouping, a native of Wujin in Jiangsu, was a master of flower painting in the Qing dynasty. In poetry, he was leader of the Six Gentlemen of Piling, and in painting he was renowned and grouped with the Four Wangs of the Early Qing and Wu Li.Yun Shouping combined techniques of the ancients with an approach to "sketching from life." In this work from his "Album of Imitating Antiquity," Yun indicated in own inscriptions on the leaves that he was imitating paintings by Song dynasty artists. This particular leaf was inspired by the appearance of pink peach blossoms and green willow leaves on a spring day. Covered with mineral pigments for lead white to complement the rouge, this work imitates the radiant beauty of a flowering peach tree in brilliant bloom. The willow leaves in contrast were done with translucent plant-based pigments of light yellowish-green to serve as a foil, expressing the tender grace of new sprouts in spring.(20110102) 网页展示说明 恽寿平(1633-1690)、江苏武进の人。清代花卉画の大家。诗文は「毘陵六逸」の笔头に挙げられる。絵画では清代初期の四王、呉歴(1632-1718)とともに「四王呉恽」と称される。恽寿平は先人の画法と写生を取り入れて创作に取り组んだ。本作は『恽寿平摹古册』に収录されている。自题に宋人の手本を临模したとある。薄红色の桃の花と青々とした柳─春の风景が描かれている。下の色を复い隠せる鉱物性颜料の铅粉に胭脂(絵画や化?に使う赤い颜料)を混ぜ、まぶしいほどに咲き夸る八重咲きの桃の清らかな美しさ、その鲜やかな色合いを表现している。柳は桃とは対照的に、透明感のある植物性颜料の淡い黄色の汁绿を使って桃の花を引き立て、若叶が萌え出す穏やかな春の风情を表现している。(20110102)