书体:

色彩:

水墨

装裱形式:

册(蝴蝶装‧方幅式)

创作时间:

清世祖顺治十六年(1659)

文字类型:

质地:

本幅纸

释文:

印记资料:

收传印记:宋致审定

题跋资料:

题跋类别:作者款识;作者:朱耷;题跋位置:本幅;款识:尿天尿床无所说。又向高深闢草莱。不是霜寒春梦断。几乎难辨墨中煤。;书体:行楷书;全文: 印记:刃菴、释传綮印

主题:

主要主题:花草 花

技法:

写意 

参考资料:

收藏着录: 石渠宝笈初编(养心殿),上册,页509-510 收藏着录: 故宫书画录(卷六),第四册,页141-143 收藏着录: 故宫书画图录,第二十三册,页298-301 参考书目: 1.〈清 传綮 牡丹〉,收入谭怡令、刘芳如、林莉娜主编,《满庭芳 历代花卉名品特展》(台北:国立故宫博物院,2010年十二月初版一刷),页200。 网页展示说明 传綮(1626-1705),即八大山人朱耷,明宗室,世居江西南昌。明亡后为僧,是清初著名画家。本幅选自〈写生册〉,水墨画写意牡丹黑花白叶,构图上重下轻甚显奇特。墨染花瓣内深外浅,层次变化丰富;线钩叶片运笔如飞,速度迅捷,全画正好是当时流行钩花点叶法的相反。这种奇特的表现正反映了八大山人特立独行个性。根据此册末幅清世祖顺治十六年己亥(1659)的年款,是三十四岁盛年之作。(20110102) 网页展示说明 Chuanqi is better known by the names Bada shanren and Zhu Da. A member of the Ming dynasty imperial family, he resided in Nanchang, Jiangxi. After the fall of the Ming in 1644, he became a monk and eventually was renowned as a painter of the early Qing dynasty.This leaf chosen from "Album of Sketching from Life" depicts peonies in monochrome ink using the "sketching ideas" manner, with the leaves in white and flowers in black. The top-heavy composition is also quite unusual. Washes of ink for the petals go from dark inside to light outside, creating a rich and layered effect. The quick applications of the brush for the outlines of the leaves seem to fly across the paper, giving the entire work an effect quite the opposite of "outlined flowers and dotted leaves" popular at the time. This unusual form of expression exactly reflects Bada shanren's independent and unique character. The last leaf in the album from which this leaf comes is dated to 1659, making it a relatively early work from the Chinese age of 34. (20110102) 网页展示说明 伝綮(1626?-1705?)、八大山人朱耷である。明皇族の后裔、江西南昌で暮らした。明灭亡后に出家して僧侣となった。清代初期の著名な画家。本作は『写生册』に収录されている。水墨写意による黒い花と白い叶の牡丹が描かれており、上部は重く下部は軽い、かなり珍しい构図となっている。墨染めの花弁の内侧は色が浓く外侧は薄く、変化に富んでいる。叶の轮郭线は飞ぶように素早い运笔が见られ、全体的に当时流行していた钩花点叶法とは逆になっている。この特异な表现方法に、我が道を行く八大山人の个性が表れている。本册末に清代世祖顺治16年己亥(1659)の款识がある。伝綮34歳、壮年期の作品である。(20110102)
文章标签: いる 八大山人 写意 奇特 运笔 世祖

猜你喜欢

荷花小鸟图轴
山水轴
墨荷图
山水图册
猫石图
天光云景图册
芭蕉竹石图
桃源图卷
释迦牟尼图
五相观音图
仿古山水册
老迟像
雪景山水轴
山水图卷
林和靖诗意
古代仕女