书体:

色彩:

水墨

装裱形式:

册(蝴蝶装‧方幅式)

创作时间:

清世祖顺治十六年(1659)

文字类型:

质地:

本幅纸

释文:

印记资料:

收传印记:宋致审定

题跋资料:

题跋类别:作者款识;作者:朱耷;题跋位置:本幅;款识:碧莲花竞雪天开。又道寒巖放早梅。大抵春回俱一致。只教迸散白雪堆。;书体:行楷书;全文: 印记:雪衲、刃菴

主题:

次要主题:花草梅(白.红.蜡梅)白梅

技法:

写意 

参考资料:

收藏着录: 石渠宝笈初编(养心殿),上册,页509-510 收藏着录: 故宫书画录(卷六),第四册,页141-143 收藏着录: 故宫书画图录,第二十三册,页298-301 参考书目: 1.刘芳如,〈清传綮早梅图〉,收入国立故宫博物院编辑委员会编,《画梅名品特展》(台北:国立故宫博物院,1991年元月初版),页97。2.〈清 传綮 白梅〉,收入谭怡令、刘芳如、林莉娜主编,《满庭芳 历代花卉名品特展》(台北:国立故宫博物院,2010年十二月初版一刷),页122。 网页展示说明 传綮(约1626-1705)为明皇族后裔,原名朱耷,号八大山人,江西南昌人。明亡后出家为僧,后又改信道教。作画多采水墨大写意法,尤以花鸟最称特出。笔墨简练,将物象拟人化,用象征手法表达寓意,缔造了借物抒情的独到风格。本幅选自〈写生册〉,为其卅四嵗(1659)壮年时期的作品。笔法虽较晚期拘谨,但取景布局,奇绝无伦,充分刻画出作者特立不群的性情。白梅以外的馀白几乎佔据全幅过半,幸而右上角自题七绝一首,适时穏定了画面的均衡之势。(20110102) 网页展示说明 Chuanqi was a descendant of the Ming dynasty imperial family. A native of Nanchang in Jiangxi, his original name was Zhu Da, and he had the sobriquet Bada shanren. After the fall of the Ming in 1644, he became a Buddhist monk but later converted to Daoism. Most of his paintings were done in a very expressive "sketching ideas" manner, his bird-and-flower subjects being most outstanding. With his mature and succinct brush and ink, he personified his subjects, using symbolic methods of expression to convey meaning and thus creating an original style with which to convey his feelings.This work, from "Album of Sketches from Life," was done at the Chinese age of 34 (1659), making it a relatively early work by Chuanqi. Although the brushwork is more cautious than that of his later years, the arrangement of the scenery is quite unusual with a style of its own, fully portraying the personal and individual nature of the artist. The blank area of the painting, except for that representing the white plum blossoms, takes up more than half of the composition. In the upper right corner is the artist's inscription, which suitably balances the compositional force. (20110102) 网页展示说明 伝綮(1626?-1705?)、明皇族の后裔、本名は朱耷、号は八大山人、江西南昌の人。明朝灭亡后に出家して僧侣となったが、后に道教に改宗した。作品の多くに水墨大写意を用い、特に花鸟画が杰出している。简素な笔遣いで物象を拟人化し、象徴的に寓意を表した。物象を通してその思いを表现する独自の作风を生み出した。本作は『写生册』に収录されている。伝綮34歳(1659)、壮年期の作品である。笔法は晩期ほどの伸びやかさはなくやや坚苦しいが、构図や配置には独特の个性があり、画家の世俗とは距离を置く姿势がよく表れている。馀白が画面の大部分を占めているが、右上にある自题の七言绝句一首が画面全体のバランスを取っている。(20110102)
文章标签: 作品 いる 物象 画面 朱耷 写意 作者 笔法 した 水墨 书体 道教 拟人 题跋 名品 寓意

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