书体:

色彩:

水墨

装裱形式:

册(推蓬装‧方幅式)

创作时间:

文字类型:

质地:

本幅纸

释文:

印记资料:

作者印记:寿平
作者印记:南田草衣

题跋资料:

题跋类别:题跋;作者:王翬;题跋位置:本幅;款识:石谷翬;书体:行书;全文:赵子固作水仙。神音匀清逸。南田摹本。笔有馀妍。不妨并美。石谷翬。印记:王翬之印、石谷

主题:

主要主题:花草水仙 

技法:

白描 

参考资料:

收藏着录: 故宫书画录(卷六),第四册,页176-177 收藏着录: 故宫书画图录,第二十八册,页90-95 参考书目: 1.〈清 恽寿平 水仙〉,收入谭怡令、刘芳如、林莉娜主编,《满庭芳 历代花卉名品特展》(台北:国立故宫博物院,2010年十二月初版一刷),页188。 网页展示说明 恽寿平(1633-1690),江苏武进人,初画山水,后自觉无力与王翬(1632-1717)争胜,而专攻花卉,为清代花卉画宗师。本幅选自〈花卉山水合册〉,仿宋代擅画水仙的宗室画家赵孟坚(1199-1264)风格,所用的白描技法与只用颜料不加墨线的没骨画法恰恰相反,全以墨线描画,微染墨晕,不添加任何色彩。画幅上有清四大家之一王翬品评比对的题字,认为赵孟坚的水仙神韵清逸,恽寿平的水仙则笔有馀妍,各有特色。(20110102) 网页展示说明 Yun Shouping, a native of Wujin in Jiangsu, first studied landscape painting but later came to feel that he could not compete with the master Wang Hui (1632-1717). He thereupon turned instead to focus on flowers, eventually becoming a master of flower painting in the Qing dynasty.This leaf, selected from "Album of Flowers and Landscapes," depicts narcissi in imitation of the Song imperial artist Zhao Mengjian (1199-1264), who specialized in the subject. The ink-line (baimiao) technique as shown here differs completely from the "boneless" method of washes. Done only in fine lines of ink with just a few light washes of ink, no colors whatsoever were used. On the painting are comments of comparison by Wang Hui, one of the Four Qing Masters, who considered Zhao Mengjian's narcissi spirited and untrammeled, while those of Yun Shouping to be beautiful in brushwork, each having their own features.(20110102) 网页展示说明 恽寿平(1633-1690)、江苏武进の人、初めは山水を描いたが、后に王翬(1632-1717)に及ばないことを悟り、花卉画に転向した。清代花卉画の大家。本作は『花卉山水合册』に収录されている。水仙を得意とした宋代の宗室画家赵孟坚(1199-1264)の画风に倣い、白描法(描线を主体に墨一色で描く画法)と颜料だけで墨线を加えない没骨画法という相反する技法を用いて全体を墨线で描いている。わずかに墨のぼかしを加えたのみで、色は一切使っていない。画上に清四大家の一人である王翬の评価が记してあり、赵孟坚の水仙は神韵清らかだが、恽寿平の水仙には艶やかな美しさがあり、それぞれに特色があるとしている。(20110102)
文章标签: 水仙 花卉 王翬 技法 赵孟坚 印记

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