书体:
色彩:
水墨装裱形式:
轴创作时间:
文字类型:
质地:
本幅纸释文:
印记资料:
鑑藏宝玺:乾隆御览之宝题跋资料:
题跋类别:作者款识;作者:徐渭;题跋位置:本幅;款识:醉馀洒墨暮窗凉。竹下花枝艳洛阳。共指箫娘骑凤去。翠裙拖处尾偏长。大环。;书体:行书;全文: 印记:天池山人、青藤道士、文长主题:
主要主题:花草牡丹 ;次要主题:树木竹技法:
写意 没骨参考资料:
收藏着录: 石渠宝笈初编(御书房),下册,页1144 收藏着录: 故宫书画录(卷八),第四册,页84 收藏着录: 故宫书画图录,第八册,页147-148 参考书目: 1.〈明 徐渭 画牡丹〉,收入谭怡令、刘芳如、林莉娜主编,《满庭芳 历代花卉名品特展》(台北:国立故宫博物院,2010年十二月初版一刷),页36。 网页展示说明 徐渭(1521-1593),山阴(浙江绍兴)人。字文长,号天池,晚号青藤老人。性好奇,善古文辞,书法行草尤妙,画自成一家。徐渭中年始学画花卉,涉笔潇洒,天趣灿发。本幅以水墨画写意牡丹竹枝,作风豪快。花瓣处可明显看出是以饱含水分的淡墨,笔尖端蘸浓墨点画而成,刻意利用水墨晕染的渐层变化。竹枝竹叶以带行草性质的书法线条写出,全画用笔劲利迅捷,是酣畅纵恣的率意之作。(20110102) 网页展示说明 Xu Wei (style name Wenchang; sobriquet Tianchi; late sobriquet Qingteng laoren) was a native of Shanying (modern Shaoxing, Zhejiang). Inquisitive by nature, he excelled at paleography and diction, with his running cursive script calligraphy being most marvelous and painting in a style of his own.Xu Wei in his middle years began studying flower painting, his brushwork being naturally unrestrained and full of brilliant charm. This painting depicts peony and bamboo stalks in monochrome ink using the "sketching ideas" manner, presented them in a heroic and swift manner. The area of the flower petals clearly reveals light ink saturated with water, the brush then having been dipped in dark ink to complete the painting. It creates an intentional effect of ink halo gradations. The stalks and leaves of the bamboo were rendered with cursive-style calligraphic lines, the brushwork throughout being strong and swift, making this a work of great directness and energetic ease.(20110102) 网页展示说明 徐渭(1521-1593)、山阴(现在の浙江省绍兴市)の人。字は文长、号は天池、晩年は青藤老人と号した。好奇心旺盛で、古文辞を善くした。书法は行草がとりわけすばらしく、絵画では一派をなした。 徐渭は中年期に花卉画を学び始めた。洗练された笔遣いに自然な情趣が溢れている。水墨写意で牡丹と竹を描いた本作は豪快さが感じられる。花弁部分にはたっぷりと水分を含んだ淡い墨のにじみがはっきりと见て取れ、笔の先端に墨を含ませた浓い墨を用い、水墨のぼかしによる色层の変化を生かした表现になっている。竹の枝と叶は、行草书に似た书法の线で描き出されており、全体的に力强く素早い笔遣いで、のびのびと自在に笔を挥った作品である。 (20110102)