书体:

色彩:

设色

装裱形式:

册(折装‧方幅式)

创作时间:

文字类型:

质地:

本幅绢

释文:

印记资料:

题跋资料:

主题:

主要主题:花草牡丹 

技法:

写意 没骨 

参考资料:

收藏着录: 故宫书画录(卷八),第四册,页157 收藏着录: 故宫书画图录,第二十七册,页340-343 参考书目: 1.〈清 李培雨 画牡丹〉,收入谭怡令、刘芳如、林莉娜主编,《满庭芳 历代花卉名品特展》(台北:国立故宫博物院,2010年十二月初版一刷),页180。 网页展示说明 李培雨,字伯霖,清末宫廷画家,生平不详。仅知辛亥(1911)后居天津,以字画为生,传世作品相当少见。本幅选自〈画牡丹册〉,设色画蓝紫、纯白二色牡丹花一正一侧;叶片部分以红、绿二色区分嫩芽与成叶的新老差异。画家经验老到,用笔率性,综合传统没骨与写意技巧,巧妙运用笔端水分做出色彩浓淡变化,使全画色泽轻透明亮,且富水彩晕染的氤氲缥缈效果,兼得华丽与潇洒之韵味与趣味。(20110102) 网页展示说明 Li Peiyu (style name Bolin), whose birth and death dates are unknown, was a court artist in the late Qing dynasty. It is only known that he lived in the Tianjin area after the Chinese Revolution of 1911, making a living through painting. Very few of his works have survived.This work is a leaf from "Album of Peony Paintings," depicting two peonies, one frontal in cyanine blue and the other from the side in pure white. The areas for the leaves are rendered in red and green to distinguish the difference between the tender new leaves and the old ones. The experienced skill of the artist here involved straightforward brushwork combined with traditional "boneless" washes and "sketching ideas" techniques, cleverly using water in the tip of the brush to create variations to the lightness of the colors. This gives the hues throughout the painting a light and bright feeling. The effect of a rich watercolor-like atmosphere reveals a charm and delight in both beauty and natural unrestraint. (20110102) 网页展示说明 李培雨、字は伯霖、清代末期の宫廷画家、その生涯と事迹は详らかではない。わかっているのは、辛亥(1911)以降は天津で暮らし、书画を生业としたことのみである。伝世作品も极めて少ない。 本作は『画牡丹册』に収录されている。青紫色と纯白、二色の牡丹が描かれており、一つは正面を、一つは横を向いている。叶を见ると、赤と绿の二色で若叶と古い叶の违いを表现している。熟练の画家は自在に絵笔を挥い、伝统的な没骨と写意を融合させつつ、笔端の水分を巧みに用いて色彩に浓淡の変化をつけ、全体の色合いに明るい透明感を与えている。また、笔にたっぷりと水を含ませ淡くぼかすことによって、华丽でありながらも潇洒な趣をかもし出している。 (20110102)
文章标签: 画家 いる 色彩 牡丹 书画 いて 辛亥 作品

猜你喜欢

清李培雨百合 成扇
清李培雨画牡丹 册
清李培雨画牡丹 册 牡丹(一)
清李培雨画牡丹 册 牡丹(二)
清李培雨画牡丹 册 牡丹(三)
清李培雨画牡丹 册 牡丹(五)
清李培雨画牡丹 册 牡丹(六)
清李培雨画牡丹 册 牡丹(七)
清李培雨画牡丹 册 牡丹(八)
自画像
得趣在人册13开
观音
花哇
月嫦娥扇面
设色鸲鹆双栖图
白海青
人物山水立轴
雨余柳色图.
0.382216s