书体:
行书色彩:
装裱形式:
卷创作时间:
清德宗光绪三十年(1904)文字类型:
汉文质地:
本幅纸释文:
我观众工工一师。人持一药疗一病。风劳欲寒气欲煖。肝肺胃肾更相克。挟方储药如邱山。卒无一药堪施用。有大医王拊掌笑。谢遣众工病随愈。问大医王以何药。还是众工所用者。我观三十二菩萨。各以意谈不二门。而维摩诘默无语。三十二义一时堕。我观此义亦不堕。维摩初不离是说。譬如油蜡作灯烛。不以火点终不明。忽见默然无语处。卅二说皆光焰。佛子若读维摩经。应作是念为正念。维摩能以方丈室。容受九百万菩萨。三万二千师子座。皆悉容受不迫迮。又能分布一钵饭。餍饱十方无量众。断取妙喜佛世界。如持鍼锋一枣叶。云是菩萨不思议。住大解脱神通力。甲辰(西元一九○四年)端五后一日。松禅居士翁同龢临。印记资料:
作者印记:同龢题跋资料:
题跋类别:签;作者:谭延闿包首延闿题 翁松禅临东坡维摩赞真迹。延闿题。印记:无畏主题:
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参考资料:
收藏着录: 谭伯羽谭季甫先生昆仲捐赠文物目录,页204.352 网页展示说明 翁同龢(西元一八三O—一九O四年),字叔平,晚号瓶生,自署松禅,又署瓶斋居士。咸丰六年进士,江苏常熟人。翁氏幼年学欧阳询、褚遂良,中年用力于颜真卿,更出入苏轼、米芾,晚年沉浸汉隶,为同治、光绪年间重要书家。本卷书写宋苏轼〈石恪画维摩赞〉文,卷末款题为临作。相较于清初「三希堂法帖」收录的苏轼「维摩赞」,此卷跌宕纵逸,俨然具自家风貌。本件为谭伯羽、谭季甫捐赠。(20100406) 网页展示说明 Weng Tonghe (style name Shuping, late sobriquet Pingsheng, self-styled names Songchan and Pingzhai jushi) was a native of Changshu, Jiangsu, who became a Presented Scholar (jinshi) in 1856. In his youth, Weng studied the Tang dynasty styles of Ouyang Xun and Chu Suiliang, in middle years striving for Yan Zhenqing's and even more so seeking those of Su Shi (Dongpo) and Mi Fu of the Song dynasty. In late years he delved into Han dynasty clerical script, becoming an important calligrapher in the latter half of the nineteenth century.This handscroll transcribes Su Shi's "Eulogy on Shike's Painting of Vimalakirti," at the end Weng indicating it is a copy. Compared to Su's "Eulogy on Vimalakirti" in the early Qing imperial compilation of rubbings at the Sanxi Hall (Sanxitang fatie), this work is free and unrestrained, being more in the calligrapher's own style.This work was donated to the National Palace Museum by Messrs. Tann Boyu and Tann Jifu.(20100406) 网页展示说明 翁同龢(1830-1904)、字は叔平、晩年は瓶生と号した。自署は松禅、または瓶斋居士。咸豊6年进士、江苏常熟の人。 翁同龢は幼少の顷より欧阳询、褚逐良を学び、中年时代には颜真卿を深く学び、苏轼と米芾の影响も受け、晩年は汉隷に倾倒した。同治、光绪年间における重要な书家の一人である。本作には宋代苏轼の「石恪画维摩賛」が记されており、巻末の款题に临作(临摸)とある。清代初期「三希堂法帖」に収录されている苏轼「维摩賛」に比べると、本作はのびのびとして抑扬があり、あたかも自作のようである。谭伯羽氏、谭季甫氏寄赠。(20100406)