书体:
色彩:
设色装裱形式:
轴创作时间:
文字类型:
质地:
本幅纸诗塘纸释文:
印记资料:
鑑藏宝玺:乾隆御览之宝题跋资料:
题跋类别:题跋;作者:清高宗诗塘 (乾隆丙子御题。诗文不录)。印记:干、隆主题:
主要主题:经史‧故事 三顾草庐;次要主题:人物帝王 ;次要主题:人物官员(臣) ;次要主题:人物高士(士人、隐士)诸葛亮;次要主题:建筑茅草屋 ;次要主题:建筑篱笆、围墙 ;次要主题:建筑房舍 ;其他主题:山水江河、湖海 ;其他主题:树木 ;其他主题:树木松 ;其他主题:建筑亭 ;其他主题:器用家俱(屏风) ;其他主题:器用饮食器 ;其他主题:器用兵器 ;其他主题:器用扇 ;其他主题:走兽马技法:
皴法参考资料:
收藏着录: 石渠宝笈初编(御书房),下册,页1103 收藏着录: 故宫书画录(卷八),第四册,页53 收藏着录: 故宫书画图录,第一册,页3-4 内容简介(中文): 本幅绘汉末刘备三顾草庐、邀诸葛孔明出山之故实。画中长松修竹掩翳茅屋,孔明羽扇纶巾、依榻凝思,僮仆正应门而出。篱外刘备、关羽、张飞三骑及从者行近,山岭后并见旌旗戈戟微露,人马仍众。画笔轻健秀润,惟上半山岭系后人补笔。幅上无款,依元萨都剌至正甲午之题,定为隋董展所作。然萨都剌之题字与其年款及跋语内容均不合,应为后人作品所伪讬。 内容简介(英文): This represents the late Han story of Liu Pei in one of the “Three Visits to a Thatched Cottage,” where they invited Chu-ko Liang out of reclusion. A cottage is nestled in the deep mountains with pines and bamboo. Chu-ko Liang sits with a feather fan leaning on a low table. A servant answers the door. Outside the fence are Liu Pei, Kuan Yü, and Chang Fei on horseback with attendants. The spears and halberds behind the hills at the upper right suggest a large army in waiting. The brushwork is light and elegant, but the distant mountains appear to be a later addition. Bearing neither seal nor signature, it was attributed in the Yüan dynasty to Tung Chan. However, inconsistencies in the content and date of the inscription suggest that this is a later work. 网页展示说明 本幅叙事画描绘汉末刘备三顾草庐、邀请诸葛孔明出山之故实。画中长松修竹掩翳茅屋,孔明羽扇纶巾、依榻凝思。篱外有刘备、关羽、张飞及随从一行,山岭后旌旗戈戟微露,足见人马众多,通幅笔意轻健秀润,惟上半山岭系后人补笔。幅上无款,旧传为隋代董展,从画风看,应是明初后仿之作。董展,字伯仁,汝南(今河南汝南)人。隋唐间为光禄丈夫,与展子虔齐名。(20120714) 网页展示说明 This work illustrates the late Han dynasty story of Liu Bei inviting Zhuge Liang out of reclusion. In a thatched cottage nestled among pines and bamboo sits Zhuge on a daybed deep in thought. Outside the fence are Liu Bei, Guan Yu, and Zhang Fei on horseback with attendants. The spears and halberds behind the upper right hills suggest a large army waiting. The brushwork is light and elegant, but the mountains appear to be a later addition. With no seal or signature, the old attribution is to Dong Zhan. Based on style, though, it appears to be a later imitation from the early Ming. Dong Zhan (style name Boren) was native to Ru’nan (modern Ru’nan, Henan). He served as Guanglu Grand Master in the Sui-Tang period and was equally renowned as Zhan Ziqian.(20120714) 网页展示说明 この叙事画には汉代末期の故事「三顾の礼」(刘备が诸葛孔明を迎える际に三度访ねたとする故事)が描かれている。背の高い松や竹林に复われた草ぶきの家の中で、头巾をかぶり羽扇を持った孔明が寝台にもたれて考え事をしている。垣根の外には刘备と関羽、张飞のほか、彼らに随う供たちがいる。山の后ろに戈や戟、旗がかすかに见え、多くの人马が集っていることがわかる。全体に美しく軽やかな笔致で描かれているが、山の上方は后人によって加笔されている。落款は无く、かつては隋代董展の作とされていたが、画风から判断するに明代初期の倣作である。董展、字は伯仁、汝南(现在の河南省汝南県)の人。隋唐时代に光禄丈夫を务め、展子虔とともに名を知られた。(20120714)