书体:

色彩:

设色,描金

装裱形式:

创作时间:

明神宗万历二十九年(1601)

文字类型:

质地:

本幅纸

释文:

印记资料:

鑑藏宝玺:乾隆御览之宝
鑑藏宝玺:乾隆鑑赏
鑑藏宝玺:秘殿珠林
鑑藏宝玺:三希堂精鑑玺
鑑藏宝玺:宜子孙
鑑藏宝玺:秘殿新编
鑑藏宝玺:珠林重定
鑑藏宝玺:干清宫鑑藏宝
鑑藏宝玺:太上皇帝
鑑藏宝玺:嘉庆御览之宝
鑑藏宝玺:宣统御览之宝
收传印记:米仲诏收藏图书
收传印记:米仲诏书画印
收传印记:□国张氏宝董斋鑑藏

题跋资料:

题跋类别:作者款识;作者:吴彬;题跋位置:本幅;款识:万历辛丑(西元一六0一年)小春敬写。施于栖霞禅寺中供奉。枝隐庵头陀吴彬。;书体:楷书;全文: 印记:吴彬、文中氏

主题:

主要主题:佛道人物罗汉(应真、尊者)六人;次要主题:山水云 ;次要主题:山水溪涧、湍泉 ;次要主题:走兽龙 ;次要主题:花草月季 玫瑰 蔷薇 ;其他主题:花草  ;其他主题:器用宗教器用锡杖、念珠、净瓶、杖;其他主题:树木  ;其他主题:树木梧桐 ;其他主题:佛道人物佛道侍者2人;其他主题:山水瀑布 

技法:

工笔 双钩 皴法 人物衣纹描法(匀称线条) 苔点 

参考资料:

收藏着录: 秘殿珠林续编(干清宫),页159 收藏着录: 故宫书画录(卷五),第三册,页445-446 收藏着录: 故宫书画图录,第八册,页275-276 参考书目: 1.李玉珉,〈明吴彬画罗汉〉,收入李玉珉主编,《罗汉画》(台北:国立故宫博物院,1990年初版),页78-79。2.〈明吴彬画罗汉〉,收入国立故宫博物院编,《晚明变形主义画家作品展》(台北:国立故宫博物院,1977年九月初版),页200。3.陈韵如,《因吴彬佛教人物画风研究》,国立台湾大学艺术史研究所硕士论文,1996年。4.陈韵如;〈明吴彬画罗汉 轴〉,收入何传馨主编,《状奇怪非人间 吴彬的绘画世界》(台北:国立故宫博物院,2012年十月初版),页070-079。5.陈韵如;〈见诸相非相—吴彬画罗汉轴〉,《故宫文物月刊》,第355期(2012年10月份),页56-61。 内容简介(中文): 吴彬(活动于西元十六世纪中期),莆田人。万历间以书画擅名,所作人物花鸟山水,皆一意创新,不为古人所囿,往往出奇以自立门户。 此幅画水际山崖,六罗汉散坐石上,岸边两人仰看天空飞龙舞跃云端。人物、花树、山石,描绘笔墨精于其它作品,设色雅静,浑厚古拙中饶富奇逸之气。足堪与丁云鹏互通鼻息。 内容简介(英文): Wu Pin, a native of Fukien province, was a famous artist of the Wan-li era. The style of his landscape, figure, and bird-and-flower paintings was quite innovative. Unconfined by traditional styles, he developed a manner of his own. This work shows an enclosed valley with trees on the right and a waterfall on the left. Six lohans are shown seated on rocks with figures looking at a dragon appearing from the clouds to the left. The unique composition bears exceptionally refined strokes (more so than in Wu’s other works) and elegant coloring. A sense of mystery pervades the archaic style that complements the manner of Ting Yün-p’eng. The inscription here is dated 1601 and indicates the work was in the Ch’i-hsia Temple. 网页展示说明 此轴画罗汉坐于巨石之上,观看着一只造型奇特、腾云而出的龙。山石、云气造型都十分奇特。最上方的一位人物身着红袍,手中持瓶,应是以神通力让神龙化现的罗汉。文献记载吴彬为栖霞寺制作五百罗汉轴,大约完成数十轴后,成为其他人的收藏,并未留在寺中。此轴有吴彬款题「施于栖霞禅寺供奉」,画上又有米万锺藏印,应是成为他人收藏的该组五百罗汉轴之一。(20121018) 网页展示说明 This hanging scroll shows lohans (arhats) sitting on large rocks gazing at the unusual form of a dragon emerging from the clouds. The shapes of the rocks and clouds are quite extraordinary. At the top sits a figure wearing a red robe and holding a vase, probably referring to the lohan who had the power to make a spirit dragon appear. Records indicate that Wu Bin depicted 500 lohans for the Qixia Temple. After completing dozens of hanging scrolls, they later went into someone's collection and did not remain at the temple. Wu Bin's signature on this painting reads, "Bestowed at the Qixia Chan Temple as an offering." However, it also includes collection seals of Mi Wanzhong (ca. 1554-1631), suggesting it was one of the 500-lohan paintings that entered a private collection.(20121018) 网页展示说明 本作には、巨石に座る罗汉たちが、涡巻く云から现れた、奇妙な姿形の龙を眺める様子が描かれている。山石と云烟は非常に奇妙な形で表现されている。一番高い所にいる人物は、赤い衣服を身に付け、手に瓶を持っている。神通力によって神龙を化现させた罗汉であろう。文献资料によると、呉彬は栖霞寺のために五百罗汉轴を制作したという。しかし、数十轴が完成すると、寺に残されることなく他者の所蔵となってしまったらしい。本作には呉彬による款题「施于栖霞禅寺供奉」がある。画上には米万钟の収蔵印もあることから、他者が収蔵したという五百罗汉轴の一つだと思われる。(20121018)
文章标签: 罗汉 吴彬 人物 主题

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